background img
Cultivă, manâncă, iubește.

ROȘII ȘI CEAPĂ PE ABONAMENT-SALVAREA MICULUI PRODUCĂTOR (pe sistemul japonez)

scris de Andreea Stroe pe 19 martie 2015

Mănânci sănătos la oraș și ajuți gospodăria țărănească să se dezvolte! Cum s-ar zice, împuști doi iepuri dintr-un foc! Căci, zău dacă nu ne-am săturat să ne punem de ani buni la masă cu ungurul, polonezul, grecul sau turcul. Arareori mai vezi român cu român la masă. O metaforă, pentru ceea ce ajungem să punem în farfurie!

asat5
De câțiva ani, în câteva orașe din țară familiile care vor să mănânce de la sursă, sănătos, fără adaosul intermediarilor, s-au unit și au format parteneriate cu țaranii care-și scot banii pentru traiul zilnic din agricultură. Un model deloc străin Europei. Un exemplu despre cât de înaintați sunt alții în a valorifica potențialul propriu?! Franța! În Hexagon sunt în jur de 2000 de mici fermieri angrenați în astfel de parteneriate cu cei din urban.

Collageasat

Sergiu Florean, secretarul general al Asociației pentru Susținerea Agriculturii Țărănești spune că primul model de parteneriat a apărut în Japonia. „În anii `60, ca urmare a reducerii drastice a numărului de producători agricoli, mamele japoneze care doreau mâncare proaspătă și naturală pentru copiii lor, au pus la punct sistemul acesta de parteneriat. În Portugalia, alt exemplu, pe lângă legume și ouă, consumatorul găsește și pește sau produse din pește, având în vedere specificul zonal. „

asat7

 

DE LA CONSUMATOR LA CONSUM-ACTOR

În cinci orașe de la noi, Timișoara, Cluj-Napoca, București, Odorheiu Secuiesc, Oradea și Târgu Mureș, sute de familii ajung să mănânce direct din serele agricultorului cu care au făcut contract. Un abonament începe de la 900 de lei și poate ajunge la 1600 de lei pe sezon, însemnând din martie-aprilie până în noiembrie. Familiile se angajează încă din toamna care precedă anul de contract la un avans de maximum de un sfert din sumă, pentru a ajuta fermierul să supraviețuiască până la perioada de livrare propriu-zisă.

asat4 - Copy

Negocierea cu micul producător merge până-ntr-acolo încât consumatorii pot si comanda de la un sezon la altul ce legume vor să fie cultivate și ce soiuri. Interesant, aș zice, modalitatea de parteneriat, în contextul în care, micul producător la noi chiar este lăsat de izbeliște de către autorități. Familiile care agrează această metodă de comerț alimentar la sursă se implică și în distribuție.

asat8

Dar, coșul de bază, mai ales în sezon poate conține și alte alimente. Pe lângă legumicultorul din proximitate angajat, parteneriate se pot face și cu fermierii care livrează carne de pasăre, ouă, lapte și brânză. Avantajul unui astfel de sistem este multiplu. Mănânci sănătos, știi de la cine, mai ieftin decât în orice combinație, planificat potrivit abonamentului. Un calcul simplu arată că un coș în medie ajunge la un cost între 25-40 de lei.

asat3 - Copy

Tag-uri Articol:
Categorii Articol:
AGRILife

Comenteaza prin Facebook

Lasa un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 × 3 =

Meniu